Katedra Dydaktyki i Historii Wychowania
Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu
Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
zaprasza do wzięcia udziału w
Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej
pod Patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych
Polskiej Akademii Nauk oraz Honorowym Patronatem Polskiego
Towarzystwa Pedagogicznego
na temat:
„Etos akademicki
– czas zagrożeń, czas nadziei”,
która odbędzie się w UWM w Olsztynie w
dniach
29-30 czerwca 2016 r.
Celem konferencji będzie naukowa refleksja na
temat etosu akademickiego, jako jednego z
„gorących” tematów, podejmowanych w
dyskursie nauk społecznych, w tym także przez akademickich
pedagogów. Obecnie etos akademicki ulega wyraźnym
zmianom, o kierunkach niejednokrotnie wysoce
kontrowersyjnych. Czy humboltowska wizja szkoły
wyższej, to już przeszłość?
Jeżeli tematyka odpowiada Państwa zainteresowaniom, to zapraszamy do uczestnictwa w naszej konferencji.
Informacje o Konferencji na stronie www.uwm.edu.pl/etosakademicki
Z poważaniem
Organizatorzy Konferencji
Celem konferencji będzie podjęcie dyskusji wokół problematyki dotyczącej etosu akademickiego jako wzoru lub zespołu wzorów, powtarzalnych i dominujących aktualnie w uczelnianym środowisku. Nietrudno zauważyć, że „ethosowe wartości tradycyjnej edukacji akademickiej – kultura umysłowa i kształtowanie charakteru – ustępują miejsca umiejętnościom, a więc utylitarnym i instrumentalnym dyspozycjom” [M. CzerepaniakWalczak]. Wiele wskazuje na to, że etos akademicki nie tyle się zmienia, co w niektórych zakresach obumiera. Szkoła wyższa przestaje być miejscem elitarnym, miejscem, w którym poszukuje się prawdy.
Do języka opisującego jej środowisko coraz częściej zaczynają przenikać określenia „fabryka dyplomów”, „fabryka magistrów”, „produkcja akademicka”. Warunki, w których funkcjonują szkoły wyższe, zarówno te zewnętrzne – systemowe, jak i wewnętrzne – organizacyjne, a także zaburzona sfera interpersonalna (parametryzacja i punktacja jako opresja), w sposób skuteczny uniemożliwiają budowanie akademickiej wspólnoty, zastępowanej kulturą korporacyjną, nastawioną na natychmiastowy efekt oraz zysk. Trudno się oprzeć wrażeniu, że zmianie ulega także etos studenta – na plan dalszy zeszły takie jego cechy, jak: poziom moralny, dobre wychowanie, rozległe zainteresowania, szacunek ze strony innych czy wysoki poziom kulturalny.
Czy w obecnej rzeczywistości nie ma już od tego odwrotu? Czy należy się z tym godzić, aby zysk ekonomiczny determinował działania szkoły wyższej, spychając na peryferie wartości, które stanowią fundament Alma Mater? Czy w tej sytuacji jest jakaś nadzieja odwrócenia niekorzystnych tendencji, którym podlegają szkoły wyższe, tak, by można było z całym przekonaniem stwierdzić, że akademicki „(...) etos jest efektem socjalizacji, wychowania i kształcenia oraz formowania osobowości, której składnikiem jest sumienie, kompetencja do dokonywania osądów i wyborów moralnych, zdolność do autorefleksji etycznej” [Z. Kwieciński]?
Przywołane kategorie, jako konstytutywne dla codziennego funkcjonowania szkoły wyższej, pozwalają na wyłonienie szeregu pytań, które staną się podstawą konferencyjnych obrad: Jaki (zagrożeń) czas? Jaka wspólnota? Jaki dyskurs? Jaka konieczność? Jaka zmiana? Jaka nadzieja?
Jeżeli zakreślone w pytaniach pola tematyczne odpowiadają Państwa zainteresowaniom, to zapraszamy do uczestnictwa w naszej konferencji i twórczych dyskusji na temat etosu akademickiego, jako kategorii konstytutywnej dla funkcjonowania szkół wyższych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.