poniedziałek, 25 października 2010

Kropla wody i nauczycielski eTwinning

Czym jest dla mnie eTwinning?

To z pewnością powiew czegoś nowego w mojej pracy. Nazywam się Jolanta Okuniewska, jestem nauczycielką kształcenia zintegrowanego i języka angielskiego w klasach młodszych, pracuję w Szkole Podstawowej nr 13 w Olsztynie. Pracuję z dziećmi już 24 lata, ale nadal mojej pracy towarzyszy entuzjazm i poszukiwanie nowych metod. Lubię jak wkoło mnie coś się dzieje, a obecni uczniowie wymagają od nauczyciela ciągłego doskonalenia warsztatu pracy. ETwinning daje mi taką możliwość.

Pierwszy projekt, który realizowałam od marca do czerwca 2009, dotyczył literatury dziecięcej i nosił tytuł Take care of me. Po jednodniowych warsztatach, z których dowiedziałam się jak rozpocząć przygodę z eTwinningiem, napisałam zarys swojego projektu i tego samego dnia znalazłam partnera do współpracy. Nauczycielka ze szkoły w rumuńskiej miejscowości Baia Mare wyraziła chęć podjęcia wspólnej pracy. Na szczęście dla mnie miała doświadczenie i dzięki temu współpracowało nam się znakomicie. Maria nauczyła mnie pierwszych kroków w eTwinningu, pokazała programy do opracowywania zdjęć, filmów, dzieliła się swoim doświadczeniem.

Gdy kończyłyśmy pracę nad pierwszym projektem od razu zrodził się pomysł na kolejny. Poszukiwałyśmy wspólnych cech naszych miejscowości - okazało się, że w naszych miejscowościach jest rzeka i jezioro. Postanowiłyśmy wobec tego pracować nad zagadnieniami wody. Tytuł tego projektu to Adventure of the Drop. Początkowo miał to być projekt poświęcony doświadczeniom związanym z wodą i życiu w wodach naszych miejscowości. Temat ten rozszerzał się o coraz to nowe hasła związane z wodą zgłaszane przez naszych uczniów oraz rodziców. Dzięki temu projekt był coraz ciekawszy, a praca nad nim rozciągnęła się na cały rok. Wspólnie opracowaliśmy doświadczenia, zagadnienia dotyczące oszczędzania wody, zanieczyszczeń , stanów skupienia wody oraz bezpiecznych zabaw nad wodą. Przygotowaliśmy w naszych szkołach imprezy związane ze Światowym Dniem Wody, a następnie wzięliśmy udział we wspólnej wideo konferencji. Zapoznaliśmy się nawzajem z legendami związanymi z naszymi lokalnymi rzekami, utworami muzyki klasycznej skomponowanymi przez naszych słynnych muzyków, których tematyka związana była z wodą. Wspólnie nauczyliśmy się piosenki o deszczu w języku angielskim i zaprezentowaliśmy nasze wykonania kolegom. Każda klasa podjęła również zagadnienia wynikające z własnego programu nauczania. Dobrałam lektury do samodzielnego czytania przez dzieci, które związane są z wodą - Zaczarowana zagroda, oraz Tęcza w kropli wody.

Nie musiałam zmieniać tematyki zajęć – rozszerzałam zagadnienia o doświadczenia związane z wodą, jej właściwościami, stanami skupienia, rodzajami chmur. Większy nacisk położyłam na edukację środowiskową i ekologiczną. Rozszerzyłam treści edukacji matematycznej o obliczenia dotyczące zużycia wody w gospodarstwie domowym, obliczenia długości rejsu po morzu, obliczenia zegarowe rejsu po rzece itp. Podczas pracy nad projektem dzieci pracowały z mapą świata, Europy i Polski. Na zajęciach edukacji artystycznej podejmowałam tematykę wody w malarstwie, przedstawialiśmy za pomocą artystycznych środków wyrazu życie w morzu, akwarium, życie żab, delfinów. Uczniowie wykonali z plasteliny cykl życiowy żaby, opisali kolejne etapy w języku polskim i po angielsku. Na zajęciach języka angielskiego nauczyłam dzieci rymowanki o bałwanku i deszczu .

W swojej szkole przeprowadziłam z uczniami akcję Woda dla Sudanu i na konto PAH przekazaliśmy 1400 zł na budowę studni w szkole podstawowej w południowym Sudanie. Przygotowałam też zajęcia o powodzi, gdyż tragedia ta dotknęła nasz kraj i uczniowie ze szkoły partnerskiej byli zainteresowani tymi wydarzeniami. Dzieci zrozumiały, że woda może też być niebezpiecznym żywiołem.

Praca nad projektami sprawiała wiele radości zarówno uczniom, jak i mnie. Moi uczniowie z radością pracowali na komputerach w olsztyńskim Multicentrum i w szkolnej pracowni komputerowej, poznawali życie i zwyczaje swoich rówieśników z Rumunii, doskonalili język angielski, są ekspertami w tematyce związanej z wodą. Uczestniczyliśmy również w zajęciach w Muzeum Przyrody, płynęliśmy tratwą po Łynie.

W naszej pracy wykorzystywaliśmy prezentacje Power Point. Każde doświadczenie zostało opracowane i przedstawione w PPT. Wykorzystano tez Photo Story3 dla Windows- przygotowano w tym programie legendę o Łynie. Zdjęcia prezentowano w programach Photobucket, Slideshow, Pictogame, flash-gear, Glogster. Są to programy darmowe, dzięki Internetowi można prezentować swoje materiały w ciekawy sposób. Na zajęciach wykorzystywałam laptop, tablicę multimedialną, aparat cyfrowy, kamerę cyfrową. Uczniowie byli zaangażowani w przygotowania do zajęć, pracowali w grupach nad przygotowaniem plakatów, opracowaniem fragmentów lekcji. Wzrosła ich umiejętność współpracy w grupach, odpowiedzialność za efekt pracy grupowej. Efektem końcowym jest książka pt. Adventure of the drop, którą każdy uczeń przygotowywał etapami podczas całorocznej pracy.

Osobiście również wiele zyskałam -zaprzyjaźniłam się z Marią, wiele się nauczyłam, komputer nie stanowi już dla mnie tajemnicy, pomysły na nowe projekty rodzą się w mojej głowie cały czas. Dodatkową radością było otrzymanie dwóch Krajowych Odznak Jakości i zdobycie III miejsca w krajowym konkursie Mój Projekt eTwinning 2010 w kategorii wiekowej 7-12 lat. Przekonałam się, że to co robię , robię dobrze i mogę pomagać innym nauczycielom w ich pierwszych krokach z eTwinningiem. W sierpniu ukazała się książka z najlepszymi projektami eTwinning w Polsce w roku 2010, w której jeden rozdział opisuje nasza pracę.

Projekt mój uzyskał wysokie noty i zaproponowano mi udział w konkursie na ambasadora programu eTwinning w naszym województwie. Podjęłam to wyzwanie i od września 2010 roku pełnię tę zaszczytną funkcję. Moim zadaniem jest promowanie programu eTwinning, prowadzenie szkoleń, wykładów, prezentacji oraz pomoc nauczycielom , którzy podejmują międzynarodowa współpracę.

* * * * *

9 listopada, godz. 17.00, Kawiarnia Moja (ul. Dabrowszczaków 10), spotkanie z p. J.Okuniewską i projektem e-Twinning

4 komentarze:

  1. Myślę, że w swoim projekcie mogłaby Pani wykorzystać aplikację do tworzenia fotocastów (prezentacje dźwiękowo - graficzne), która działa online i jest dostępna na portalu http://fotocasty.pl W ten sposób została wykonana np. prezentacja nt. Multicentrum http://fotocasty.pl/1597/multicentrum/
    pzdr
    SO

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawe:)Pewnie skorzystam:)JO

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak nic gtrzeba bedzie zrobic kawiarniane warsztaty z fotokastami:)

    OdpowiedzUsuń
  4. No i pierwszy, prosty photocast mam za sobą. teraz to już popróbuję z dźwiękiem:)

    OdpowiedzUsuń